۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

34- آیا غیرت تعمیر شدنی است؟



ما موجودات دو­پای ناطق گاهی قادریم از امکاناتی که داریم به نحوی استفاده کنیم که در درجه اول به خودمان و اطرافیان­مان و در درجه دوم به تمام هم نوعان­مان ضرر برسانیم. از طرف دیگر هم می­توانیم آن امکان را طوری از کار بیاندازیم که انگار نه انگار که وجود دارد.

یکی از این موارد که حدود یک سالی می­شود حجم زیادی از مغز مرا به خود مشغول کرده است، کارآیی عقل است. عده­ای می­گویند که هر چه او گفت درست است و لا غیر، در حالی که عده­ای دیگر به خاطر خطاها و اشتباه­هایش معتقدند باید کلا تعطیل شود! و این هر دو به نظر من زیاده­روی می­کنند. در این مورد حرف زیاد دارم که باشد برای بعد.

اما موضوعی که دی­شب خواب را از من گرفت، غیرت بود، بعد از دیدن عکسی از یک مرد آشنای میان­سال به همراه همسرش که بیشترین قسمت عکس را سینه­های تقریبا نپوشیده خانم تشکیل داده بود. مرد این تصویر را به عنوان عکس پروفایلش استفاده کرده بود. این زوج نه جوانند که این عمل را بشود به حساب شور جوانی بگذارم، نه دنیا ندیده­اند که به حساب هول­شدگی و نه از خانواده­های بی­سواد و بی­بند و بارند که به حساب بی­اطلاعی و نه تحصیل­نکرده­اند که به حساب بی­سوادی و نه بی­بچه اند که به حساب بی­مسئولیتی!

در آخر، من ماندم و غیرت که آن هم شمشیر دو­­­لبه است. بسیار شنیده و گاهی دیده­ام که افراد متعصبٍ­خشکه­مقدس به اسم غیرت و در حقیقت برای ارضای هوا و هوس خود در حق اطرافیان­شان ظلم کرده­اند. این مورد بیشتر در بین مردان مطرح است، گرچه زنان هم مثلا به اسم غیرت، به ارضای حسادت­شان پرداخته­اند. به نظرم مشاهده سواستفاده گروهی از غیرت، باعث شده است که گروهی دیگر به کل کنارش بگذارند. مثل عقل!

فکر می کنم ما بشر دو­پا اگر بتوانیم از امکانات­مان درست استفاده کنیم و به جای این همه افراط و تفریط، میانه روی را انتخاب کنیم، جهان جای بهتری باشد برای زندگی.

من دلم برای فرزند آن­ها می­سوزد، کسی آیا می­داند تعمیرگاه غیرت کجاست؟

هیچ نظری موجود نیست: