۱۳۸۷ آبان ۱۵, چهارشنبه

حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه­ای


منی که اعتقاد دارم به این که رنگ پوست و نژاد و این حرفها نشانه برتری نیست و کاربردشان برای شناختن اقوام مختلف است، از رئیس جمهور شدن اوباما به عنوان یک رنگین پوست خوشحال شدم. از خوشحالی بغض هم کردم. (البته من بغضم دم دستم ه!)

با این توصیفات، نمی ­توانم تصور کنم خوشحالی کسی را که عمرش را با این اعتقاد گذرانده است که "سیاه­پوستان از اولین میمون­هایی بودند که به انسان تبدیل شده­اند و سفید­پوستان از آخرین­هایش و به علت تکامل تدریجی، سفیدها نژاد تکامل­یافته­تری هستند نسبت به سیاه­ها!"

اولین بار که این نظریه را از تلویزیون شنیدم، تقریبا خشک شده بودم. طرف ادعا می­کرد که انگلیسی­ها در میان سفید ها هم آخرین میمون هستند.

حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ای ------------------گفت: یا وهمی ست یا خوابی ست یا افسانه ای
گفتمش احوال عمر دل بگو با ما که چیست؟--------------گفت : یا برقی ست یا شمعی ست یا پروانه ای
گفتمش اینان که می بینی به چه دلبسته اند؟---------------گفت: یا کورند یا مستند یا دیوانه ای
نمی دانم شاعر کیست.

هیچ نظری موجود نیست: