۱۳۸۷ مرداد ۷, دوشنبه

افلاطون ما



همیشه می گوید: پسر بی بی صغری پول را دوست دارد! و هر قدر که پول در جیبش باشد در می آورد و جلوی ما می شمرد و می گوید: به به (انقدر) تومان پول دارم!

اسم خودش و برادر خدابیامرزش، نام دو تا از فیلسوفهای معروف است. یکی از دلایلی که به طرز فکر مادرش افتخار می کند این است که هفتاد سال پیش این اسامی را برایشان انتخاب کرده است.

دلیل دیگر این است که وقتی جوان بوده است او را با 800 تومان پول می فرستد تهران تا درس بخواند. او هم مدتی بعد با 8000 تومان به نزد مادرش بر می گردد برای تسویه حساب. پولهایش را احتمالا از طریق تدریس به دست آورده است.

سالها استاد و دبیر بوده است. هنوز هم نمی تواند در منزل بنشیند و بعضی از روزهای هفته کلاس دارد. رشته اصلی اش تاریخ بوده است و معلوماتش و حافظه اش ستودنی است. آرام است و وقتی در جمع حرف می زند، خوشت می آید که با او فامیلی. در بحث هایی که کاملا با نظراتش مخالفی باز هم می توانی از آرامشش درس بگیری. از این که دقت دارد که جوابت را درست بدهد و مراجع را هم در همان حین معرفی کند. از این که اگر چیزی را نداند به راحتی اقرار می کند و از این که اگر کسی حرفش را با موضوع بی ربطی قطع کند و بحث را به هم بریزد، سکوت می کند انگاری که " خب اگر برایتان مهم است که ادامه اش را بدانید، دوباره بپرسید!"

بعضی از شاگردانش را اتفاقی ملاقات کرده ام. یکی شان می گفت که در کلاس جوک تکراری تعریف می کرده و خودش هم هر دفعه می خندیده است! من هم این موضوع را در منزل زیاد دیده ام و هر دفعه با او خندیده ام و از خوشحالیش ذوق کرده ام.گرچه بعضا جوک هایش تکراری است، اما همان طور که گفتم حافظه اش خوب است. مخصوصا در مورد اعداد! تا حدی که " ماشین حساب" هم به او می گوییم.

ماشین حساب ما هفته پیش، برای سفر رفته است بانک تا پوند بخرد. کارمند گیج بانک هم به جای 20 پوندی به او یک دسته ای از 20 و 50 پوندی داده است، که می شده است 2000 پوند(!) بیشتر از پول خودش! او وقتی که متوجه شده سریع پول را به بانک پس داده است. یعنی که پسر بی بی صغری فقط پول های خودش را دوست دارد!

و من هم باید اعتراف کنم که پسر بی بی صغری را بسیار دوست دارم و از این که این روزها با ما است، از خدا ممنونم.

* او اینجا را نمی خواند و من اینها را برای دل خودم نوشتم، هر چند که به قول خودش دوستی را قسمی لازم نیست.

** می دانم که هر آدمی نقاط قوت و ضعف دارد و من هم سعی دارم که مثبت ها را بدون اغراق بیان کنم. برای همین باید بگویم که او فرشته نیست و یک پدر شوهر معمولی دوست داشتنی است که برایمان جوک تکراری می گوید!

هیچ نظری موجود نیست: